se upp i spåret!

Det är mycket soppa nu. Och efter att ha gjort två sorters soppa med tomat (inklusive respektive exklusive torkade aprikoser och chili), morotssoppa med kokosmjölk, broccolisoppa, potatis- och purjolök, linssoppa, rödbetssoppa och såklart den supergoda och enkla med majs och sweet chili, så tyckte jag det var dags för något annat. Något nytt.

Därför slog jag upp alla flickors och pojkars bästa soppbibel, systrarna Eisenmans ”Soppor, bröd och röror” och den första soppan som mötte mina kriterier var gulaschsoppan. Bra, tänkte jag, köpte ingredienser och gjorde den i eftermiddags, utan vitlök och med vegetariska grytbitar istället för nötkött för att tillfredställa alla etiska och smakmässiga inriktningar i familjen.

Den blev god och fin och jag åt den glatt, men efter måltiden råkade jag läsa den här ”reklamtexten” som är innan själva receptet i alla kokböcker och där stod det att ”denna köttsoppa värmer gott efter en dag i skidspåret”.

vintersoppa_i_juniDie suppe.

Ehum. Det har ju liksom just blivit sommar. Jag är tydligen i fullkomlig osoppsynk med omgivningen. Nästa gång får det väl bli en sån där kall gurk- eller avocadosoppa. Eller nåt.

2 responses to “se upp i spåret!

  1. Äsch, spelar roll.
    Soppor är gott oavsett när de äts.
    Den boken önskar jag mig dock själv.
    Du får berätta vart du köpte det.
    Visst var det på resturangen?

  2. Jag beställde den på ngn nätbokhandel har jag för mig om, men finns säkert i deras restaurang också!

Kommentera

